DIÁKÉLET ALAPÍTVÁNY

Támogasson, hogy támogathassunk! Kérjük, ajánlja fel adója 1%-át!

Adószám: 18404478-1-05

Partnereink









NTP-MŰV-19-0123
Lezárült a drámás tehetséggondozó program

A koronavírus járvány miatt egy fél évvel később, de 2020. december 31-ével sikeresen lezárult az NTP-MŰV-19-0123 azonosítószámú tehetséggondozó programunk.

 A diákszínjátszásban tehetséget mutató diákok fejlesztő programja még 2019. november elején indult. A 112 órányi foglalkozássorozat alatt 24 diák részesülhetett általános és színjátszó kompetenciáinak, személyiségének fejlesztésében. A program során fizikai, színjátszó és mozgástréningeken vehettek részt. Külsős, művész előadóként Lukács Ádám, a Miskolci Balett tagja foglalkozott a diákokkal. A sorozat utolsó egységében pedig a programot záró színpadi előadás, a Brian élete elkészítésére került sor. A világjárvány miatt 2020. március közepén félbeszakadt a program, de szeptemberben újrakezdhettük, s így végül az év végén zártuk a pályázatot.

A fejlesztő foglalkozásokon túl a közösséget formáló programokat is megvalósíthattunk. Így kerülhetett sor egy 3 napos szakmai tábor megtartására 2020. szeptember 4-6. között Mexikóvölgyben, egy 4 órás interaktív foglalkozásra, melyen a hozzátartozók is képet kaphattak a tehetséggondozó programról, vagy egy tanulmányi útra, mely során Budapesten, a Szkéné Színházban tekintettük meg a Nézőművészeti Kft. Fajok eredete című előadását.

A programot záró Brian élete előadás valamennyi diáknak lehetőséget adott tehetsége nyilvánosság előtti megmutatására. Ez egyúttal azt is bizonyította, hogy nem volt eredménytelen a másfél tanévre nyúló munka. Mindenki lépett előre, fejlődött a program során.

 

Fotók

Diákszínjátszók tehetséggondozó programja a Diósgyőri Gimnáziumban

A program célja, hogy beazonosítsa a diákszínjátszás terén tehetséges diákokat, és nekik, illetve a már korábban azonosított tehetségeknek komplex fejlesztést biztosítson. Ezzel egyrészt általános képességeik, kompetenciáik fejlődjenek, melyeknek iskolai tanulmányaik során is, valamint általában az életben hasznát veszik; másrészt tehetségterületük, a színjátszás terén is előrelépjenek. Cél továbbá személyiségük minél szélesebb körű fejlesztése, melyre a tapasztalatok szerint igen hatékony a drámapedagógia módszere. Nem utolsó sorban pedig célja a pályázati programnak, hogy közösséget teremtsen az azonos érdeklődési körrel rendelkező diákok számára, ahol közösségi élményekkel és a közös alkotás élményével gazdagodhatnak, valamint lehetőséget kapnak a szabadidő hasznos eltöltésére, az értelmes, értékes kikapcsolódásra.

A célcsoport tagjai a színjátszás, az előadóművészet terén mutatnak tehetséget, így elsősorban ehhez kapcsolódó erősségeik fejlesztésére koncentrál a program. Alapvetően a drámapedagógia módszereit alkalmazzuk, azaz élményszerűen, saját tapasztalás útján, a dramatikus eszközök és a játék segítségével közelítünk meg minden területet. A kommunikáció, az önbizalom, az együttműködés és a színpadi játék területeit fejlesztjük elsősorban. Mindehhez a drámajátékokat, a beszédtechnikai, szituációs- és helyzetgyakorlatokat, az improvizációs gyakorlatokat használjuk. Ezen módszerek és tevékenységek alkalmazása esetén olyan általános területek is elválaszthatatlanul fejlődnek, mint az ön- és társismeret, az együttműködés képessége, a szociális kompetenciák, a kreativitás. A programon belül különböző megközelítésekkel, de fontos szerepet kap a mozgás, a testkultúra. A táncpedagógiai módszerek, a mozgás tréningek segítségével ez a terület is fejlesztve lesz.

A program során több alkalommal is konkrétan előkerül az önismeret témája. Pszichológiai tesztek, szituációs játékok, beszélgetések során fejlődhet a diákok önismerete. A program második felében, a próbafolyamat során pedig a karakterformáláshoz elengedhetetlen lesz az önelemzés, amellyel ismét csak mélyülhet a célcsoport tagjainak önismerete. A hosszú, 112 órás program során rengeteg időt együtt töltve, együtt dolgozva, szinte óhatatlanul alakulnak, fejlődnek a diákok a szociális kompetenciák terén is. A választható programok közösségi jellege ugyancsak erősíti ezt a területet. Elsősorban az együttműködésre nyitottság és képesség, a másik elfogadása, az egymás segítése, az empátia tekintetében várható jelentős előrelépés.

Bár a program a diákok erősségeinek fejlesztését, fejlesztendő területeik erősítését tűzi ki célul, és ez, valamint egy színpadi előadás létrehozása is erőfeszítéseket igényel, mégis elmondható, hogy az iskolai óráktól eltérő drámapedagógiai módszerek, a feladatok, gyakorlatok játékossága, az élményszerűség önmagában is kikapcsolódást eredményez. Így a tanórán kívül megvalósuló foglalkozások, illetve azok egy része eleve a szabadidő hasznos eltöltését szolgálják. A tanulmányút során megvalósuló színházlátogatás, a tábor közösségi, kulturális (pl.: közös főzés, kirándulás, várlátogatás) programjai alkalmasak a feltöltődésre, a kikapcsolódásra. Ugyancsak pihentető, lazító jelleggel bír a fizikai és mozgás tréningek jelentős része, hiszen az egész napos iskolai munka után jóleső mozgást biztosít.

A program első része az általános fejlesztésről szól, a drámapedagógiai módszernek, a játékos gyakorlatoknak köszönhetően már ez a szakasz is élményszerű lesz, mivel a megszokott iskolai módszerek többségétől eltér. Az alkotásközpontúság is megjelenik, mivel ezek a foglalkozások is a későbbi előadásra való felkészülést szolgálják. A második szakasz már konkrétabban kapcsolódik az előadásra való felkészüléshez, az ekkor végzett gyakorlatok nagy része mini alkotásnak is felfogható (pl.: egy improvizáció). A program harmadik szakasza pedig már teljesen egyértelműen egy alkotás létrehozása körül forog. Az élményszerűség is biztosított, hiszen saját munkájuk (próba, diszlet-, jelmezkészítés) során tapasztalhatják meg az alkotás élményét. A program több pontján megjelenik a mozgás, a fizikai tréning, ami az egész napos iskola után ugyancsak élményt, kikapcsolódást biztosíthat. Ez jellemzi a tanulmányi út és a tábor kulturális, közösségi programjait is (színház-, várlátogatás kirándulás).

A program rövid távú eredményeként új tehetségígéreteket sikerül beazonosítani, a régiek pedig tovább fejlődnek. A célcsoport minden tagjának fejlődnek a színjátszó kompetenciái, ami a tárgyiasult alkotáson, az előadáson mérhető lesz. A foglalkozások hatására a diákok magabiztosabbá, nyitottabbá, toleránsabbá, együttműködőbbé válnak, személyiségük pozitív irányba fejlődik. Kompetenciáik fejlődnek, azokat eredményesebben tudják hasznosítani a tanulásban, az életben. Kialakul és erősödik az iskola színjátszóinak közössége.

Tárgyiasul alkotásként a Monty Python Csoport: Brian élete című filmjének színpadi változatát készítjük el. A sajátos anyagnak (angol humor, ókori környezet, mai és örök társadalmi problémák) köszönhetően fejlődik a tanulók asszociációs készsége, kreativitása, bővülnek történelmi és társadalmi ismereteik. Az együtt munkálkodás (próbák, díszlet-, jelmezkészítés) során alakulnak társas kompetenciáik. Az előadásban mindenki szerepel, így a fejlődés mérhető lesz.